Skip to main content

MEDEK Nedir?

MEDEK’in Açılımı: Mesleki Eğitim Değerlendirme ve Akreditasyon Derneğidir.

Meslek Yüksekokulu programlarının belirlenmiş standartlara, kalite kriterlerine ve performans ölçütlerine uygunluğunun değerlendirilmesini sağlamak için Yüksek Öğretim Kalite Kurulu (YÖKAK) tarafından Meslek Yüksekokulu programlarında akreditasyon yetkisi almış bir sivil toplum kuruluşudur.

MEDEK’in Amacı Nedir?

Mesleki gelişmeleri takip eden, değişen işgücü ihtiyaçlarına yanıt verebilen, yüksek mesleki beceri ve donanımlara sahip, yenilikçi ve sosyal sorumluluk taşıyabilen, insiyatif alabilen, ilgili sektör tarafından aranan niteliklere sahip meslek elemanlarının yetiştirilmesine öncülük etmektir.

MEDEK’in Misyonu Nedir?

Önlisans programları için bilgilendirme, dış değerlendirme ve akreditasyon hizmetleri sunarak eğitim - öğretim kalitesinin yükseltilmesine katkıda bulunmak

MEDEK’in Vizyonu Nedir?

Önlisans programların eğitim ve araştırma faaliyetlerini/idari süreçlerini; ara insan gücü kalitesini ulusal ve uluslararası standartlarla tanımlayıp sonuçlarını ilgili kurum ve kuruluşlarla paylaşarak kalite tescili yapan öncü bir kuruluş olmak.

MEDEK Akreditasyon Ölçütleri Nelerdir?

Ölçüt 1. Öğrenciler

Ölçüt 2. Program Eğitim Amaçları

Ölçüt 3. Program Çıktıları

Ölçüt 4. Sürekli İyileştirme

Ölçüt 5. Eğitim Planı

Ölçüt 6. Öğretim Kadrosu

Ölçüt 7. Altyapı

Ölçüt 8. Yönetim ve İdari Birimlerin Yapısı

Ölçüt 9. Programa Özgü Ölçütler

 

MYO’muz Bünyesinde Yeralan Programlara Özgü Ölçütler Nelerdir?

 

Bankacılık ve Sigortacılık Programı için Gerekli Çıktılar

1. Bankacılık ve sigortacılık kavramlarını ve ilgili mevzuatı açıklar, sektöre yön veren kuruluşları tanır. 2. Bankacılık ve sigortacılıktaki temel düzeydeki faaliyetleri gerçekleştirir, etkili iletişim kurar ve dijital araçları kullanır.

3. Bankacılık ve sigortacılığa dair temel verileri yorumlar, riskleri tanır, sorunları tanımlar ve çözüm önerisi getirir.

4. Mal, hizmet ve hayat sigortaları poliçelerini açıklar ve düzenler.

 

Dış Ticaret Programı İçin Gerekli Çıktılar

1.İş akitleri, dış ticarette ve bunların kavramsal yapısı hakkında bilgi sahibi olunur.

2.Dış Ticaret kavramlarını ve ilgili mevzuatı açıklar, sektöre yön veren kuruluşları tanır.

3.Dış ticaret araçlarını ve tekniklerini uygulayabilir.

4.Dünya ticareti ve ticaret yapısı hakkında bilgi sahibidir.

 

Halkla İlişkiler ve Tanıtım Programı için Gerekli Çıktılar

1. Farklı sektörlerde halkla ilişkiler ve tanıtım disiplini içerisinde değerlendirme yöntemlerini açıklar ve uygular.

2. Görsel, işitsel ve yazılı medya araçlarının planlamasını yapar, sosyal sorumluluk, sponsorluk gibi yöntemleri geleneksel medyada ve sosyal medya mecralarında uygular.

3. Halkla ilişkilerde etkinlik yönetimi kapsamında sosyal, kültürel, bilimsel ve benzeri etkinlikleri planlayarak organizasyon ve ölçümleme süreçlerini uygular, iletişim kampanyaları için proje yönetimi yaklaşımı ile fikirler oluşturur.

 

Medya ve İletişim Programı İçin Gerekli Çıktılar

1. Medya ve iletişim alanındaki tarihsel gelişimi, medya ile ilişki yönetimini ve sosyal medya alanındaki yeni gelişmeleri açıklar.

2. Geleneksel medya ve yeni medya konularını açıklar

3. Reklamcılık kavramları, reklam alanındaki gelişmeler, reklam yapım teknikleri ve reklamın medyada planlanması konusunu açıklar. 4. İletişim tasarımı süreçlerini açıklar.

 

Muhasebe ve Vergi Uygulamaları Programı İçin Gerekli Çıktılar

1. Muhasebe ve vergi hizmetlerini yerine getirmede mesleki ilkeler ile yasal mevzuata hakimdir ve denetim ve muhasebe standartlarını açıklar.

2. Finansal tabloları düzenler ve analiz eder.

3. Muhasebe ve vergi bilgilerini ekonomi, sosyoloji, hukuk gibi disiplinlerle ilişkilendirir.

4. Ticari bilgi, belge, defter ve bildirimler ile bunların elektronik ortamdaki uygulamaları konusundaki usul ve esasları açıklar.

 

Pazarlama Programı için Gerekli Çıktılar

1. Pazarlama stratejilerini oluşturur ve süreçleri yönetir.

2. Halkla ilişkiler, müşteri ilişkileri yönetimi, ürün yönetimi ve marka yönetiminin temel kavramları ve mevzuatı açıklar.

3. Satış, reklam ve elektronik pazarlama tekniklerini açıklar ve uygular.

4. Uluslararası pazarlama ve dış ticaret tekniklerini açıklar ve uygular.

 

Peyzaj ve Süs Bitkileri Yetiştiriciliği Programı İçin Gerekli Çıktılar

1. Peyzaj ve Süs bitkilerinin üretimi, bakımı, şekillendirilmesi ve hasat işlemlerini gerçekleştirir.

2. Peyzaj ve Süs bitkilerinin fizyolojik ve bitki koruma sorunlarını tanımlar ve çözer.

3. Peyzaj ve süs bitkileri uygulamalarında kullanılan yapısal ve bitkisel materyalleri sürdürülebilir şekilde uygular.

 

MEDEK Akreditasyonu Geçerlilik Süresi Nedir?

Bir programın akreditasyonu, bir (1) ile dört (4) yıl arasında belirli bir süre için yapılır. Akreditasyon kararı; Tam Akreditasyon, Koşullu Akreditasyon veya Akreditasyon Adaylığı olarak verilebilir.

Tam Akreditasyon: Bir programa, MEK (MEDEK’in alt kurulu olan MEK: Mesleki Eğitim Akreditasyon Kuruludur) ölçütlerinde belirtilen asgari koşulların tümünü karşıladığı durumda, dört (4) yıllık tam akreditasyon verilir.

Koşullu Akreditasyon: Bir programın genel değerlendirmesinde herhangi bir ölçütte “1:Eksik” değerlendirmesi yapılmamış olmasına karşın, bir veya daha fazla ölçütte en az “2:Yetersiz” değerlendirmesi yapılmışsa, akreditasyon yalnızca iki (2) yıl için verilir. Meslek yüksekokulu akreditasyonun 2. (ikinci) yılında, MEK tarafından belirlenen takvime göre yeniden akreditasyon başvurusunda bulunabilir. Bir programa birbirini takip eden iki dönemden fazla koşullu akreditasyon verilemez. İki (2) yıl süreli koşullu akreditasyon verilen programların akreditasyon geçerlik süresinin son yılı (ikinci yıl) içinde ziyarete dayalı ara değerlendirme yapılır. Ara değerlendirme, genel değerlendirme sırasında “2: Yetersiz" ve "3: Kabul Edilebilir" değerlendirmesi yapılmış ölçütlere odaklı olarak gerçekleştirilir. Eğer bu ölçütlerde ara değerlendirme sırasında herhangi bir iyileşme tespit edilemez ise programın akreditasyonu uzatılmaz. Bu karar itiraza açıktır. Diğer taraftan, ziyarete dayalı ara değerlendirmede “3: Kabul Edilebilir” ve üstünde puanlama söz konusu olduğu durumda Akreditasyon Süresi 2 yıl daha uzatılır.

Akreditasyon Adaylığı: Bir programın genel değerlendirmesinde herhangi bir ölçütte “1: Eksik” değerlendirmesi yapılmamış olmasına karşın, eğer ölçütlerin hiç birinde “(4)” ve “(5)” puanlaması yapılmamış ise ve eksiklerin bir yıl içinde tamamlanabileceği öngörüldüğü durumda, bir (1) yıllık “Akreditasyon Adaylığı” statüsü verilir. Bir sonraki yıl ziyarete dayalı değerlendirme sonrasında eğer “2” puan alan ölçütler “3” ve üstüne dönerse Akreditasyon Süresi 3 Yıl daha uzatılır. Ölçütlerden bir kısmında "2" puan almaya halen devam ederse "Koşullu Akreditasyon" kararı verilir.

 

Akreditasyon Kararları Özet Tablosu

Akreditasyon Kararı

Tam Akreditasyon

Koşullu Akreditasyon

Akreditasyon Adaylığı

Akreditasyonun Toplam Süresi

 

4 Yıl

2 Yıl + (Ara Değerlendirme)

2 Yıl= 4 Yıl

1 Yıl + (Ara Değerlendirme) 2 veya 3 Yıl = 3 veya 4 yıl

 

 

 

 

Akreditasyon

kararı İçin

Asgari Koşullar

 

 

 

 

Tüm ölçütler için puanlama en az 3, 4 veya 5 olabilir.

 

Bir programın genel değerlendirmesinde; herhangi bir ölçütte "(1)" değerlendirmesi yapılmamış olmasına karşın, ölçütlerde 3, 4 ve 5’in yanı sıra 2 değerlendirmesi de yapılmış ise, bu karar verilir.

Bir programın genel değerlendirmesinde; herhangi bir ölçütte “(1)” değerlendirmesi yapılmamış olmasına karşın, ölçütlerin hiçbirinde “4” ve “5” puanlaması yapılmamış ise, bu karar verilir. Başka bir anlatımla tüm ölçütlerde 2 veya 3 değerlendirmesi yapılmışsa.

 

 

 Ara Değerlendirme

 

2. yılın sonunda, “2” ve “3” puan alınan ölçütlere odaklı ara değerlendirme raporu sunulur. Bir başkan, en az iki değerlendirici ve bir öğrenci değerlendiriciden oluşan takım, ziyarete gider.

1. yılın sonunda “2” ve “3” puan alınan ölçütlere yönelik hazırlanan ara rapor sunulur. Bir başkan, en az iki değerlendirici ve bir öğrenci değerlendiriciden oluşan takım, ziyarete gider.

 

 

Bir sonraki Akreditasyon Süreci

 

 

3. yılın sonunda yeniden akreditasyon için başvuru yapılır.

Eğer “2” puan alan ölçütler “3” ve üstüne dönerse, akreditasyon süresi 2 yıl uzatılır. Eğer halen “2” puan alan ölçütler var ise ikinci kez “Koşullu Akreditasyon" kararı verilir.

Eğer “2” puan alan ölçütler “3” ve üstüne dönerse, akreditasyon süresi 3 yıl uzatılır. Ölçütlerden bir kısmı "2" puan almaya devam ederse "Koşullu Akreditasyon" kararı verilir.

 

TYÇ-AYÇ Nedir ve Bu Etiketlerin Önlisans Öğrencilerimiz Ve Mezunlarımız İçin Faydaları Nelerdir?

Akredite edilen MYO programlarının kalite standartları gelişecek, eğitim-öğretim süreçleri iyileşecek, MYO’lar arasında öğrenim kazanımları daha tutarlı hale gelecek, yetkinliklerin güvenirliği sağlanacak, kurumlar arası tanınma süreçleri kolaylaşacaktır. Ayrıca Türkiye Yeterlilikler Çerçevesi (TYÇ) ve Avrupa Yeterlilikler Çerçevesi (AYÇ) ile diplomalarda TYÇ logosunun kullanılması mümkün hale gelecektir. Akredite olan programların TYÇ - AYÇ uyumu sayesinde diplomalar uluslararası olarak tanınır hale gelecek, ulusal ve uluslararası yatay ve dikey hareketlilikler olumlu yönde gelişecektir. Bu sayede işletmeler daha nitelikli insan kaynağına ulaşacak, MYO öğrencileri ise daha kolay iş bulur hale gelecektir.